Oftere og oftere bliver jeg og mine kolleger fra Ugilic inviteret ud til virksomheder for at give deres agile transformation et ”service check”. Besøget er sat i stand fordi man på CXO niveau fortsat kigger langt efter de lovede gevinster. I mange tilfælde har man gennemført et storstilet forandringsprojekt, med en masse dygtige folk involveret. Der er umiddelbart ikke en finger at sætte på eksekveringen af transformationen. Den nye Operation Model bliver gennemgået med stor entusiasme og stolthed.
”Hvorfor ser vi ikke de store resultater endnu?” spørger direktøren så efterfølgende.
Det er selvfølgelig umuligt at svare direkte på. Men vi kommer alligevel ofte hurtigt ind til kernen af problemet, når vi spørger ind til det enkelte scrum team. I langt de fleste tilfælde viser det sig at man bygget sin agile organisering, ofte med en SAFe flavor, oven på meget umodne og skrøbelige teams. Det næste naturlige skridt på vejen er derfor selvfølgelig, at få de helt grundlæggende kompetencer og rammer på plads. Det kræver erfaring, fokus og vedholdenhed at få de basale ting på plads. Men det er altså hele forudsætningen for at vores nye måde at organisere os giver de benefits vi drømmer om.
Et andet symptom jeg oplever er at kultur og mindset ikke har flyttet sig i forhold til udgangspunktet før transformationen. Et helt grundlæggende element i agile organisering og eksekvering er løbende læring og forbedring i hele værdikæden. Hvis man har stoppet sit forandringsprojekt (transformation) før organisationen har fået denne kompetence, er man altså langt fra i mål.